livol, jern

Jern

Jern har mange funktioner i kroppen hos både store og små. De fleste ved godt, at jern har noget med blod at gøre, for jern er nemlig vigtigt i processen med at danne røde blodlegemer og hæmoglobin og er dermed også under en graviditet. Men jern har ligeledes betydning for din kognitive funktion, som er afgørende for at kunne forstå og fungere i den verden, vi lever i. Endelig har jern betydning for at vedligeholde et normalt energiniveau.

Jern

Jern – mineralet til din kognitive funktion og den gode energi

Størstedelen af jernet i kroppen er bundet til de røde blodlegemer, som bidrager til transport af oxygen fra lungerne til cellerne. Jern bidrager også til et normalt energistofskifte (omdannelsen af kulhydrat, fedt og proteiner til energi, som kroppen kan bruge), og jern er derfor med til at sikre, at du får energi til at klare hverdagens små og store opgaver. Jern bidrager også til immunforsvarets normale funktion.

Jern har betydning for dig, da det:

– Bidrager til en normal kognitiv funktion
– Bidrager til et normalt energistofskifte
– Bidrager til en normal dannelse af røde blodlegemer og hæmoglobin
– Bidrager til en normal ilttransport i kroppen
– Bidrager til immunforsvarets normale funktion
– Bidrager til at mindske træthed og udmattelse
– Spiller en rolle i celledelingsprocessen

Så meget jern skal du have afhængig af alder og køn

  • Ifølge de Nordiske Næringsstofanbefalinger har børn på 10-13 år brug for 11 milligram jern dagligt.
  • Piger og kvinder på 14-60 år, som er i den fertile alder, bør indtage 15 milligram jern dagligt. Det samme gælder for kvinder, der ammer.
  • Mænd fra 18 år og opefter samt kvinder, som ikke længere menstruerer, og kvinder fra 61 år og opefter anbefales et dagligt indtag på 9 milligram jern.

Det er dog vigtigt at huske på, at behovet for jern kan være ret individuelt.

Sådan får du jern gennem kosten og øger din optagelse af jern med C vitamin

Der findes jern i mange fødevarer. Fra kosten får vi to typer jern, hæm-jern og ikkehæm-jern. Hæm-jern findes i kød og indmad og fx også leverpostej. Ikke-hæm-jern får vi fra vegetabilske kilder som korn og grønne bladgrøntsager som spinat. I Norden er kornprodukter dog vores største kilde til jern frem for de animalske kilder.

Hvis du vil øge optagelsen af jern i kroppen fra den kost, du spiser, er det en god ide at spise C vitaminholdige fødevarer som grøntsager, frugt, bær og frugtjuice sammen med måltidet. C vitamin øger nemlig optagelsen af jern, så du får mest muligt udbytte af den jern, du spiser.

Et jerntilskud kan være et godt supplement til kosten, hvis du har et særligt behov

Som hovedregel er en sund og varieret kost nok og giver dig tilstrækkelige mængder af de fleste næringsstoffer, som kroppen har brug for. Der kan dog være perioder i livet, hvor du med fordel kan tage et jerntilskud for at være sikker på, at du får dækket dit daglige behov for jern. Det gælder eksempelvis under graviditet, hvis du har meget kraftige menstruationer, eller hvis du eksempelvis spiser småt og ensidigt og dermed får få eller små mængder af de fødevarer, der er rige på jern. Lever du vegetarisk eller helt plantebaseret, er det også vigtigt at være obs. på, om du får nok jern. Hvis ikke, er et dagligt jerntilskud som fx Livol Jern Tyggetabletter, som også indeholder c-vitamin eller brusetabletterne Livol iron bubbles en god ide.

Er du gravid, skal du være særligt opmærksom på dit indtag af vitaminer og mineraler

Kvinder har et øget jernbehov i årene med menstruation, da der ved menstruation udskilles blod fra kroppen, som altså medfører et tab af jern. Også under graviditet er behovet for jern øget, da der skal dannes mange ekstra blodlegemer, for at det lille foster kan vokse sig stort og blive til en færdigudviklet baby.

I Danmark anbefaler Sundhedsstyrelsen, at kvinder tager 40-50 mg jern som tilskud fra 10. graviditetsuge og resten af graviditeten. Livol tilbyder lavdosis-jerntilskud, som dagligt kan supplere kosten, eller når der er behov for et ekstra tilskud. Prøv også Livol Multivitamin Gravid, som blandt andet indeholder jern og er udviklet til dig, som enten planlægger at blive gravid eller er gravid.

Jern og børn

De tidlige barneår er den vigtigste fase i livet i forhold til både mental og fysisk udvikling. Det betyder, at den rigtige ernæring i denne fase har en helt afgørende betydning for dit barns ve og vel. Spædbørn og børn har relativt set brug for mere jern end voksne, fordi de vokser. Børn udvikler sig nemlig hurtigt, kropsvægten øges, de vokser, og aktivitetsniveauet er generelt højt for de små energibomber. De har dermed et stort behov for næring, og for de fleste børn i Norden vil en varieret kost være tilstrækkelig. Men du skal dog være opmærksom på, om dit barn får tilstrækkeligt med vitamin D og jern. Den allerførste tid af et spædbarns liv bør man dog give spædbarnet et dagligt tilskud af vitamin D på 10 ug i form af D-dråber.

Se, hvordan du giver dit barn d-dråber nedenfor, og læs mere om de forskellige vitaminer her og mineraler her.

Hvad er jernmangel, og hvilke symptomer skal du være opmærksom på?

Hvis man har mangel på jern, vil man få mangel på de røde blodlegemer og en svækket oxygen-transport, noget som kan medføre svimmelhed og bleghed. Man vil også blive hurtigere forpustet end normalt. En varieret kost vil dække det behov, kroppen har for jern, men man kan i visse perioder alligevel have behov for et øget indtag af jern.

livol, jod

Jod – normal kognitiv funktion og et normalt stofskifte

Du forbinder muligvis jod bordsalt, eller måske har du oplevet at få desinficeret huden med jod i forbindelse med en operation eller lignende? Men ud over den desinficerende egenskab, har mineralet også en masse vigtige funktioner i kroppen, når jod indtages. For bare at nævne nogle få så spiller jod en vigtig rolle i forhold til stofskiftet, er vigtig for den kognitive funktion, der gør, at vi kan forstå normalt og er med til at sikre en normal vækst hos børn.

Læs artiklen